Onderhoud

Voor een goede schoonmaakbeurt van het zadel en het tuig moeten alle  tuigdelen uit elkaar worden gehaald. Met een spons met water en zadelzeep verwijder je het vuil van je tuig en ontvet je het zadel gelijk. Lukt het niet om het vuil te verwijderen, dan kun je met een spons met lauwe melk in het leer inwrijven. Het vuil zal dan snel loslaten. Als alle tuigdelen en het zadel zijn gereinigd en met een zeem  zijn afgedroogd, wrijf je ze vervolgens zo droog mogelijk met een doek. Hierna behandel je je zadel met ledervet. beugelriemen, hoofdstellen en tuigen leg je even een nacht in de lederolie.Ledervet is geen schoonmaakmiddel, maar  een onderhoudsmiddel. Het is bedoeld om het leer soepel te houden. Ledervet wordt met een spons, kwast of doekje aan beide kanten van het leer aangebracht en stevig ingewreven. Nadat het leer met de ledervet grondig is ingewreven, kun je  deze met een Doekje uitwrijven, waardoor het zadel gaat glimmen.

Hoe vaak een dergelijke grote schoonmaakbeurt moet plaatsvinden, hangt af  van het regelmaat van gebruik van zadel en tuig. Wel kun  je er het beste een  gewoonte van maken dat je steeds na het rijden het hoofdstel en het zadel van zweet en vuil te ontdoen. Het bit moet na iedere rit afgespoelt worden met water. Leren singels krijgen een behandeling zoals hierboven is beschreven.  Bandsingels kun je wassen met groene zeep in niet te warm water. De gespen  moeten direkt na het wassen worden droog gewreven. Stijgbeugels moeten  regelmatig gepoets worden met een poetsmiddel voor ijzer. maak roestrvijstalen stijgbeugels nooit schoon met chloor en ook nooit met een brillo sponsje, want brillo geeft ijzer af, dit heeft  weer vliegroest op de stijgbeugels tot gevolg.